Orientarea

Comentariile sunt închise pentru Orientarea

Termenul orientare deriva din limba latina: “oriens”inseamna orient, punctul cardinal in care rasare soarele. Orientarea este, asadar, actul sau capacitatea de a orienta si a se orienta. Termenul a obtinut, cu timpul, mai multe semnificatii, iar in prezent defineste conceptele si teoriile orientarii actuale.

In prezent exista numeroase metode de orientare, insa acestea nu sunt intoteauna definite in acelasi fel de catre autorii si cercetatorii din acest sector. Campul de actiune al orientarii s-a extins progresiv, devenind mai complicat dar si mai bogat, deoarece ofera ocazii de intalnire pentru mai multi profesionisti: formatori, orientatori psihopedagogi, counsellor etc.

In ultima perioada s-a afirmat asa-zisul “model globalistic multidisciplinar”. Acest model are in vedere faptul ca studentul, muncitorul in mobilitate, neo-absolventul sau oricine are nevoie de orientare este rezultatul interactiunii dintre mai multi factori personali, familiali, experientiali, socio-economici si culturali de care trebuie sa tinem cont.

O alta consideratie foarte utila este cea a lui Leonardo Evangelista: “A orienta inseamna a ajuta persoanele (indiferent de varsta acestora) sa identifice si realizeze parcursuri satisfacatoare atat in mediul formativ cat si in cel profesional”.

Orientatorul, asadar, acorda ajutor persoanelor in luarea de decizii si aplicarea acestora. Orientatorul poate fi considerat un personal trainer, un antrenor care ajuta persoanele sa identifice si sa atinga propriile obiective profesionale, imbunatatind in mod constant propria ocupabilitate si depasind eventualele dificultati intalnite pe parcurs.

Orientatorul are sarcina de a sustine persoanele in cadrul tranzitiilor de cariera sau formare care au loc la incheierea parcursurilor scolare, in faza de demarare a procesului de cautare a unui loc de munca sau in momentul reintegrarii pe piata muncii.

In ceea ce priveste orientarea scolara, orientatorul proiecteaza, gestioneaza si integreaza, in cadrul programelor didactice, interventii care vizeaza consolidarea capacitatii de orientare a disciplinelor care sunt capabile sa insoteasca studentii in luarea de decizii cu privire la propria personalitate si propriul proiect de viata.

In ceea ce priveste orientarea profesionala, orientatorul coordoneaza si proiecteaza interventii de orientare in cadrul structurilor de formare, cu scopul de a favoriza procesele de motivare, auto-ocuparea fortei de munca si cunoasterea problemelor de pe piata muncii si a profesiilor. In mod deosebit, orientatorul acorda sprijin utilizatorului in urmatoarele procese:

  • Cautarea si selectarea optiunilor de formare si profesionale
  • Obtinerea de instrumente pentru cautarea activa a unui loc de munca sau a ocaziilor de formare
  • Evaluarea propriilor capacitati, interese si aspiratii (asa-zisul “bilant de competente”)
  • Constientizarea propriilor idei si asteptari fata de munca si de un anumit rol profesional
  • Actualizarea cu privire la schimbarile care au avut loc in sistemul de formare si pe piata muncii
  • Dezvoltarea competentelor metodologice pentru luarea de decizii si elaborarea unui plan de actiune.

A orienta inseamna a ajuta persoanele sa realizeze parcursuri satisfacatoare in mediul formarii si in mediul profesional, pe tot parcursul vietii.

Pe baza studiilor clasice, activitatile de orientare se pot referi la:

  • Alegerile privind scoala sau formarea in momentul terminarii ciclurilor scolare sau in cadrul acestora;
  • Modalitatea de cautare a unui loc de munca la terminarea parcursurilor de formare, in urma unei concedieri sau in momentul in care dorim sa ne reinseram pe piata muncii dupa o absenta voluntara sau din motive personale.

Activitatea de orientare poate fi realizata prin furnizarea de informatii, interviuri individuale sau cursuri de scurta durata si intalniri dedicate cautarii unui loc de munca, alegerilor profesionale, alegerilor formative, demararii unei activitati. In general, activitatea de colectare si acordare informatii este realizata de catre operatori specializati (operatorii de ghiseu) si poate constitui o etapa de training necesara pentru cariera de consilier de orientare. Restul activitatilor sunt realizate de catre consilierii de orientare pe baza metodologiilor de munca preferate si in functie de necesitatile clientilor. Activitatile de orientare pot fi desfasurate si de catre alte figuri profesionale, cum ar fi profesorii, educatorii, asistentii sociali etc. in cadrul propriei profesii.