Intrebari frecvente

Ce este orientarea profesionala ?

Orientarea profesională este o activitate bazată pe un sistem de principii, metode şi procedee de îndrumare a persoanei către o profesie sau un grup de profesii, în conformitate cu aptitudinile, înclinaţiile şi interesele sale şi, pe de altă parte, în funcţie de perspectivele pieţei forţei de muncă şi dinamica sferei ocupaţionale.

Ce este reorientarea profesionala ?

Reorientarea profesională semnifică schimbarea opţiunii iniţiale pentru o anumită profesie, din motive subiective:

  • progresul înregistrat pe linia pregătirii generale sau de specialitate,
  • schimbarea perspectivei, a aspiraţiilor şi intereselor persoanei,
  • conturarea unor noi pasiuni,

corectarea unor decizii greşite luate la o vârstă fragedă sau sub presiunea unor factori exterior, etc.

sau motive obiective:

  • evoluţia profesiilor,
  • fluctuaţia locurilor de muncă,
  • dinamica forţei de muncă,
  • degradarea potenţialului aptitudinal din cauza unor boli, accidente, uzură prematură, vicii,
  • contradicţii medicale, etc.

Această acţiune este necesară pentru a restabili echilibrul dintre om şi activitatea sa profesională, implicând ideea schimbării profesiei.

Reorientarea profesională are loc în momentul în care, din diferite motive (insatisfacţie profesională, imposibilitatea găsirii unui loc de muncă, dorinţa de câştig material), o persoană decide să-şi abandoneze profesia şi să se pregătească pentru alta, să se recalifice profesional.

De ce avem nevoie de orientare și consiliere profesională?

Mulți dintre noi suntem angajați în virtutea unor împrejurări de circumstanță: am terminat studiile necesare activării într-un anumit domeniu, a fost o slujbă disponibilă, ne-au îndemnat rudele sau prietenii să o alegem. Raramente se întâmplă ca o persoană să activeze în domeniul pentru care are vocație și pentru care s-a pregătit. Este, așadar, foarte posibil, ca, activând ca angajat, să nu știu foarte multe lucruri despre domeniul respectiv, să constat că nu știu ce perspective aș avea sau că ocupația respectivă nu mi se potrivește. Iată de ce este necesar să fiu informat și îndrumat în ceea ce privește parcursul profesional optim care să mă ajute să conștientizez care este și va fi rolul meu în cadrul instituției/societății /organizației care m-a angajat.

Care sunt cele mai frecvente greşeli într-un CV?

a. Greşeli de formă:
– Exprimarea incorectă gramatical
– Folosirea altei limbi decât cea în care a fost solicitat CV
– Neprecizarea postului pentru care optează candidatul
– Folosirea unui caracter de literă estetic, dar greu de citit şi de stocat

b. Greşeli de fond:
– Descrierea neclară a studiilor, dacă un anume ciclu de învăţământ a fost încheiat, dacă a fost făcut la zi, la seral, sau la fără frecvenţă, la ce secţie, la ce unitate
– Neprecizarea datelor şi duratelor (luna, anul) la locurile de muncă, studii, cursuri etc.
– Nemenţionarea vârstei candidatului
– Lipsa descrierii scurte a firmelor la care candidatul a lucrat
– Lipsa descrierii clare a postului pe care a lucrat candidatul
– Lipsa precizării nivelului de cunoaştere a limbilor străine
– Lipsa datelor de contact.

– Atitudinea față de propriul loc de muncă, față de colegi, de colaboratori, clienți, șefi. Comportamentul profesional nu este numai rodul culturii organizaționale sau profesionale, ci și măsura respectului față de tine însuți.

Primul lucru pe care îl remarcă angajatorul este punctualitatea. De aceea, atunci cînd vă prezentaţi la locul de muncă, la o reuniune legată de muncă, este bine să fiţi punctual. Punctualitatea este un semn de respect faţă de ceilalţi şi denotă seriozitate şi organizare.

Al doilea lucru care este remarcat de angajator este salutul. El constituie cea mai elementară manifestare de politeţe şi de curtoazie faţă de o altă persoană. În mimică, în expresia corporală şi în ţinută, salutul comportă o serie de nuanţe care pot să-i modifice sau să-i completeze sensul, dând măsura stimei şi a profesionalismului. Regula specifică turismului cere ca tu să saluţi primul, cu formula adecvată momentului zilei în care te afli („Bună dimineaţa”, „Bună ziua”, „Bună seara”). Salutul nu trebuie să fie forţat: el trebuie să fie însoţit de un zâmbet, care trebuie să câştige încrederea interlocutorului.

Ţinuta fizică, alături de cea vestimentară constituie cartea ta de vizită. Ea se referă pe de o parte la respectul faţă de igiena propriei persoane şi pe de altă parte la poziţia pe care o adopţi în faţa celorlalţi. Purtarea uniformei impuse de organizație este obligatorie. Ţinuta trebuie să degaje senzaţia de aspect general plăcut, armonios, de autorespect.

Sunt contraindicate:

 frizura sau coafura neîngrijită, părul murdar
 barba nerasă la bărbaţi
 mâinile murdare, cu unghii neîngrijite
 fardul exagerat
 gesticulaţia exagerată
 ţinutul mâinilor în buzunar sau la spate
 adoptarea unei mine care să exprime enervare, plictiseală, indispoziţie
 râsul zgomotos, mestecatul gumei
 jocul cu obiecte mărunte: creion, pix, brichetă etc
 căscatul, scărpinatul, trosnitul degetelor
 pieptănatul, machiatul, aranjatul ţinutei în prezenţa cuiva.

Felul în care se îmbracă o persoană ne spune multe despre ea. Regula generală a vestimentaţiei, indiferent de împrejurarea în care este purtată, se referă la curăţenie şi la evitarea împopoţonării, a excesului, deseori dictat de modă.

Ce este contraindicat în vestimentaţia masculină de lucru?

 Încălţămintea murdară
 Ciorapii găuriţi
 Hainele neîngrijite, murdare
 Podoabele în exces

Dar în cea feminină?

 Încălţămintea murdară
 Ciorapii găuriţi
 Hainele neîngrijite, murdare
 Decolteurile exagerate
 Extravaganţa accesoriilor (cercei prea lungi, inele prea mari şi multe etc.)

Atitudinea ta față de postul pe care îl ocupi în prezent trebuie să țină cont de următoarele precepte:

  • Prezintă-te şi vorbeşte în aşa fel încât să se vadă că eşti sigur pe tine
  • Foloseşte exemple pentru a-ţi ilustra succesele
  • Nu te teme să-ţi arăţi interesul pentru a obţine o anumită poziţie
  • Propune-ţi obiective îndrăzneţe
  • Fii convingător în a arăta contribuţia pe care ai putea-o aduce la succesele întreprinderii
  • Arată-ţi pasiunea pentru domeniul de activitate în care activezi
  • Nu te teme să te implici în proiecte cu care eşti mai puţin familiarizat
  • Arată-ţi viziunea sănătoasă asupra competiţiei în muncă
  • Demonstrează că ştii să-ţi corelezi eforturile cu ceilalţi membri ai unei echipe