Ingrijitoare bolnavi

Click pe imagine pentru a vizualiza filmul:

11

Prezentare INGRIJITOARE BOLNAVI

AI URMARIT FILMUL CU ATENTIE? CLICK AICI SI TESTEAZA-TI CUNOSTINTELE!

 

ibolnavi

 

Funcțiile suportului  video

Utilizarea suportului video în cadrul activității didactice poate fi foarte utilă pentru diferite faze de formare.
Fazele cele mai importante au fost identificate ca fiind: orientarea, activitatea frontală în clasă, activitatea didactică propriu-zisă/învățarea individuală și evaluarea/autoevaluarea.

Profesorul poate folosi suportul video în modul și în momentul în care consideră că este cel  mai bine pentru integrarea tuturor funcțiilor didactice. Cu siguranță, este esențial să se echilibreze în mod corespunzător momentul de expunere a videoclipurilor, ținând cont de caracteristicile cursantului, de  nevoile sale dar  și de  conformitatea celor propuse vizual cu ceea ce este necesar în practica profesională.

În continuare vom analiza cele patru etape:

Orientarea

Scopul etapei de orientare este de a sprijini procesul de alegere din partea beneficiarului. Modalitățile optime pentru ca participantul să obțină mai multe beneficii de la vizionarea clipurilor video sunt cu siguranță: vizualizarea integrală a clipurilor video simultan cu comentariile generale privind același videoclip. Aceste comentarii sunt concepute pentru a explica conținutul care se vizualizează de către participant și pentru a sublinia care sunt oportunitățile de creștere profesională individuală precum și cerințele solicitate pentru figurile profesionale care sunt reprezentate.

Cu cât este prezentat mai mult material, pe aceeași zonă de ocupare a forței de muncă, cu atât vor exista mai multe posibilități ca metoda didactică utilizată să aibă efect.

Un astfel de sprijin pentru alegerea personală oferă simultan o imagine de ansamblu asupra șanselor de ocupare a persoanei, un cadru ierarhic funcțional al  relațiilor de muncă  și o idee despre  procesele de producție în care profesionistul în cauză poate fi utilizat.

Activitatea frontală

Această etapă captează atenția grupului de participanți prin introducerea temei lecției și prin rezumarea subiectelor discutate anterior.

Modalitatea cea mai bună pentru ca această etapă să obțină maximum de  eficiență este cea de a alege și de a dezbate doar câte o competență pe rând pentru a o putea aborda în totalitate.

În scopul de a exploata cât mai bine această fază, proiecția trebuie pregătită din timp pentru a evita orice inconveniente care ar putea duce la distragerea clasei.

Activitatea didactică propriu-zisă/învățarea individuală

Obiectivul acestei etape este acela de a explica exemplificările utilizate în teorie reducând sarcina cognitivă și contextualizând conceptele exprimate.

Transferul cel mai important al acestei activități este simularea practicii, susținând dinamica de comunicare a clasei.

Modalitatea cea mai bună pentru a face ca un videoclip să aibă un impact mai mare este acela de a recurge la importanța comentariilor legate de vizualizarea videoclipului.

Vizualizarea pasivă de către cursanți ar fi total inutilă. În acest scop, videoclipul are pauze pentru a-i permite profesorului să facă comentarii.

Fiecare video care reprezintă prestații profesionale diferite face referire la situații optime ale profesiei, dar și la erori și inexactități. Astfel, cursanții sunt stimulați de profesor să aibă o viziune activă și ulterior își vor îndrepta atenția către identificarea și sublinierea modalităților operaționale care sunt reprezentate în videoclip.

Prin urmare, se vor putea reconstrui fluxurile de lucru normal, relațiile funcționale dintre profilurile profesionale diferite și identificarea output-urilor fiecărui proces de producție.

Prin vizualizarea videoclipului se poate prelungi perioada de atenție a clasei și se pot crea ocazii de participare directă a cursanților, inclusiv într-un mediu teoretic. Acest lucru se va putea obține dacă profesorul va ști să echilibreze cât mai bine timpul reușind să-l împartă în vizualizarea videoclipurilor, comentarii și discuții.

În situația în care video clipul este vizualizat individual, după finalizarea cursurilor, există avantajul alegerii momentului celui mai propice și al temporizării celei mai eficace. Neexistând presiunea timpului, vizualizarea poate deveni mult mai reflexivă, inducându-i subiectului raționamente comparative și legături teoretice care fixează mult mai bine contextul de lucru real.

Evaluarea/autoevaluarea

Această fază are scopul de a verifica în mod indirect ceea ce se învață în clasă și oferă suport și completare pentru testing și pentru verificările pe parcurs și finale.

Modalitățile de evaluare a cursantului prin intermediul videoclipurilor sunt multiple. Cursantului i se poate solicita să identifice instrumente speciale sau modalități de producție sau să identifice și să comenteze o greșeală sau să sugereze un punct de discuție cu clasa.

Videoclipurile pot fi oprite în punctele critice solicitând identificarea și comentarea motivului pentru care a fost oprit. O altă metodă poate fi aceea de a întrerupe o secvență operațională solicitând cursanților să presupună cum decurg imaginile după oprire.

În orice caz, testul video este o completare a diverselor probe de verificare a cunoștințelor. Permite o evaluare imediată a proceselor de lucru privind procedurile operaționale, facilitând contextualizarea testului. Pentru ca testingul video să fie mai eficient, trebuie acordată o atenție deosebită fazelor de stop, go și rewind.

În cazul autoevaluării, aceeași lipsă a presiunii din faza anterioară poate stimula conștientizarea responsabilă a punctelor critice din propria activitate zilnică și a nevoii de îmbunătățire a propriilor competențe.

Structura suportului video

Fiecare film include:

  • Un text citit sau o mărturie. Textul constă dintr-o introducere la profilul profesional, la specificația si descrierea sa generală, completată cu o introducere în competențele specifice analizate. Mărturia poate servi la clarificarea calității prestaţiei.
  • Secvența video. Obiectul secvenței video sunt principalele etape ale activităţii specializării prezentate, alese datorită importanței deosebite, semnificației sau dificultăţii.
  • Evidenţierea competențelor descrise în film. Facilitează dobândirea fiecărei competențe.

Există mai multe piste audio:

  • Prima pistă: textul în limba italiană, citit de o voce în limba italiană
  • A doua pistă: traducere a aceluiași text, citit de o voce în limba română
  • A treia pistă: comentariul explicativ, care însoțește imaginile operaționale
  • A patra pistă: comentariul muzical de fundal și/sau reproducerea sunetului legat de activitatea în sine.

Conținutul suportului video

Pentru profilul profesional al asistentului la domiciliu au fost alese următoarele macro-competențe:

  • favorizarea socializării pacientului
  • gestionarea mobilității și a transportării pacientului
  • Garantarea igienei mediului în care se află pacientul
  • Administrarea meselor pacientului

1) Pentru favorizarea socializării pacientului sunt evidențiate următoarele competențe:

  1. Proiectarea și organizarea momentelor de socializare și petrecere a timpului liber
  2. Stimularea pacientului pentru a participa la activități de socializare ținând cont de timpul disponibil, de condițiile sale și de eventualele recomandări medicale.
  3. Alegerea activităților de socializare (jocuri de societate, muzică, plimbări în aer liber sau altele) ținând cont de gusturile și dorințele pacientului

a) Pentru proiectarea și organizarea momentelor de socializare și petrecere a timpului liber se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de modalități de socializare pentru bătrâni
  • Modalități de petrecere a timpului liber pentru bătrâni
  • Procedura de proiectare a modalităților de socializare pentru bătrâni
  • Procedura de proiectare a modalităților de petrecere a timpului liber pentru bătrâni
  • Tipuri de modalități de socializare pentru persoane cu handicap
  • Modalități de petrecere a timpului liber pentru persoane cu handicap
  • Procedura de proiectare a modalităților de socializare pentru persoane cu handicap
  • Procedura de proiectare a modalităților de petrecere a timpului liber pentru persoane cu handicap
  • Tipuri de modalități de socializare pentru bolnavi
  • Modalități de petrecere a timpului liber pentru bolnavi
  • Procedura de proiectare a modalităților de socializare pentru bolnavi
  • Procedura de proiectare a modalităților de petrecere a timpului liber pentru bolnavi
  • Elemente de psihologie pentru persoanele în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Realizare procedurii de proiectare a socializărilor pentru bătrâni
  • Realizare procedurii de proiectare a modalităților de petrecere a timpului liber pentru bătrâni
  • Realizare procedurii de proiectare a socializărilor pentru persoane cu handicap
  • Realizare procedurii de proiectare a modalităților de petrecere a timpului liber pentru persoane cu handicap
  • Realizare procedurii de proiectare a socializărilor pentru bolnavi
  • Realizare procedurii de proiectare a modalităților de petrecere a timpului liber pentru bolnavi

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea procedurilor
  • Îngrijirea pacientului
  • Orientare către răspundere
  • Atitudine către organizare

b) Pentru stimularea pacientului pentru a participa la activități de socializare ținând cont de timpul disponibil, de condițiile sale și de eventualele recomandări medicale, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de modalități de socializare pentru bătrâni
  • Tipuri de modalități de socializare pentru bolnavi
  • Tipuri de modalități de socializare pentru persoane cu handicap
  • Stăpânirea comunicării eficiente
  • Elemente de psihologie pentru persoanele în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului
  • Stăpânirea comunicării eficiente

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Realizarea comunicării eficiente
  • Interpretarea rețetelor medicale

Următoarele componente ale competenței referitoare la comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea procedurilor
  • Respectarea rețetelor medicale
  • Atitudine către comunicarea interpersonală
  • Îngrijirea pacientului
  • Orientare către răspundere

c) Pentru alegerea activităților de socializare pe baza gusturilor și a dorințelor pacientului, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de modalități de socializare pentru bătrâni
  • Tipuri de modalități de socializare pentru bolnavi
  • Tipuri de modalități de socializare pentru persoane cu handicap
  • Stăpânirea comunicării eficiente
  • Elemente de psihologie pentru persoanele în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului
  • Criterii de evaluare de socializare pentru bătrâni
  • Criterii de evaluare de socializare pentru bolnavi
  • Criterii de evaluare de socializare pentru persoane cu handicap

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Evaluarea momentelor de socializare a bătrânilor
  • Evaluarea momentelor de socializare a bolnavi
  • Evaluarea momentelor de socializare a persoanelor cu handicap

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului

2) Pentru gestionarea mobilității și a transportării pacientului sunt evidențiate următoarele competențe:

  1. Satisfacerea nevoilor de mobilitate și de transport, ținând cont cu rigurozitate recomandările medicale cu referire la mișcare, frecvență, intensitate și amploare
  2. Utilizarea echipamentelor sugerate pentru activitățile de fizioterapie
  3. Adaptarea programului prescris de medici la necesitățile zilnice ale pacientului și la organizarea zilei.
  4. Supravegherea eventualului transport al pacientului, a siguranței și a folosirii corecte a mijloacelor ajutătoare de mers.

a) Pentru satisfacerea nevoilor de mobilitate și de transport, ținând cont cu rigurozitate recomandările medicale cu referire la mișcare, frecvență, intensitate și amploare, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de mobilitate a pacienților la domiciliu
  • Criterii pentru evaluarea mobilității pacienților la domiciliu
  • Procedura de gestionare a mobilității pacienților la domiciliu
  • Elemente de psihologie pentru persoanele în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Interpretarea directivelor medicale
  • Realizarea procedurii de gestionare a mobilității pacienților la domiciliu

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea procedurilor
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului
  • Atitudine către organizare

b) Pentru utilizarea echipamentelor sugerate pentru activitățile de fizioterapie, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de activități de fizioterapie
  • Tipuri de echipamente pentru activitățile de fizioterapie
  • Procedura de utilizare a echipamente pentru activitățile de fizioterapie

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Interpretarea directivelor medicale
  • Realizarea procedurii de utilizare a echipamentelor pentru activitățile de fizioterapie

Următoarele componente ale competenței referitoare la comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea procedurilor
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului

c) Pentru adaptarea programului prescris de medici la necesitățile zilnice ale pacientului și la organizarea zilei, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de mobilitate a pacienților la domiciliu
  • Tipuri de activități de fizioterapie
  • Elemente de psihologie pentru persoanele în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Interpretarea directivelor personalului medical
  • Gestionarea mobilității pacienților la domiciliu
  • Gestionarea activităților de fizioterapie

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului
  • Atitudine către organizare

d) Pentru supravegherea eventualului transport al pacientului, a siguranței și a folosirii corecte a mijloacelor ajutătoare de mers, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Elemente de psihologie pentru persoanele în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului
  • Tipuri de mobilitate a pacienților la domiciliu
  • Tipuri de mijloace ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Criterii de evaluare a mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Criterii de evaluare a autonomiei motorii a pacienților la domiciliu
  • Funcționarea mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Procedura de instruire a pacienților la domiciliu pentru folosirea mijloacelor ajutătoare de mers

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Evaluarea mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Evaluarea autonomiei motorii a pacienților la domiciliu
  • Realizarea procedurii de instruire a pacienților la domiciliu pentru folosirea mijloacelor ajutătoare de mers

Următoarele componente ale competenței referitoare la comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea procedurilor
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului

3) Pentru garantarea igienei mediului în care se află pacientul sunt evidențiate următoarele competențe:

  1. Igienizarea și dezinfectarea cu rigurozitate a mediului în care locuiește pacientului, folosind detergenți specifici care elimină microbii prezenți pe suprafețe
  2. Curățarea și dezinfectarea obiectelor personale, cum ar fi masa, vesela, ustensilele folosite de pacient pentru a nu mai transmite boala.
  3. Controlarea și curățarea regulată a mijloacelor de transport folosite, poziționarea lor astfel încât pacientul să ajungă ușor la ele.

a) Pentru igienizarea și dezinfectarea cu rigurozitate a mediului în care locuiește pacientului, folosind detergenți specifici care elimină microbii prezenți pe suprafețe, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Norme de securitate igienico-sanitare
  • Procedura de igienizare a mediului
  • Tipuri de produse pentru igienizarea mediului
  • Tipuri de materiale pentru igienizarea mediului

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Realizarea procedurii de igienizare a mediului

Următoarele componente ale competenței referitoare la comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție la curățenie
  • Respectarea procedurilor
  • Respectarea normelor de igienă
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere

b) Pentru curățarea și dezinfectarea obiectelor personale, cum ar fi masa, vesela, ustensilele folosite de pacient pentru a nu mai transmite boala, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Norme de securitate igienico-sanitare
  • Procedura de igienizare a mediului
  • Tipuri de produse pentru igienizarea mediului
  • Tipuri de materiale pentru igienizarea mediului

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Realizarea procedurii de igienizare a mediului

Următoarele componente ale competenței referitoare la comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție la curățenie
  • Respectarea procedurilor
  • Respectarea normelor de igienă
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere

c) Pentru controlarea și curățarea regulată a mijloacelor de transport folosite, poziționarea lor astfel încât pacientul să ajungă ușor la ele, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Tipuri de mijloace ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Funcționarea mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Procedura de igienizare a mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Procedura de control al funcționării mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Realizarea procedurii de control al funcționării mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu
  • Realizarea procedurii de igienizare a mijloacelor ajutătoare de mers ale pacienților la domiciliu

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Respectarea procedurilor
  • Atitudine către precizie
  • Orientare către răspundere
  • Respectarea normelor de igienă
  • Atenție la curățenie
  • Pentru administrarea meselor pacientului sunt evidențiate următoarele competențe:
  1. Ajutarea persoanei în momentul servirii mese respectând normele igienice, dieta recomandată și nivelul de hidratare a pacientului (care trebuie stimulat să bea)
  2. Garantarea integrității alimentelor, a valorii lor nutriționale și a gustului mâncării

a) Pentru ajutarea persoanei în momentul servirii mese respectând normele igienice, dieta recomandată și nivelul de hidratare a pacientului, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Norme de securitate igienico-sanitare
  • Elemente de psihologie a persoanelor în vârstă
  • Elemente de psihologie a persoanei cu handicap
  • Elemente de psihologie a bolnavului
  • Procedura de administrare a mâncării pacienților la domiciliu
  • Elemente de științe ale alimentației
  • Stăpânirea comunicării eficiente

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Realizarea procedurii de administrare a mâncării pacienților la domiciliu
  • Interpretarea directivelor medicale
  • Realizarea comunicării eficiente

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea procedurilor
  • Respectarea normelor de igienă
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului

b) Pentru garantarea integrității alimentelor, a valorii lor nutriționale și a gustului mâncării, se va ține cont de următoarele componente ale competenței referitoare la cunoștințe:

  • Norme de securitate igienico-sanitare
  • Elemente de științe ale alimentației
  • Criterii de evaluare a integrității alimentelor
  • Criterii de evaluare a valorii nutriționale a alimentelor
  • Criterii de evaluare a reputației alimentelor

Următoarele componente ale competenței referitoare la capacitate:

  • Evaluarea integrității alimentelor
  • Evaluarea valorii nutriționale a alimentelor
  • Evaluarea reputației alimentelor

Următoarele componente ale competenței referitoare la  comportament:

  • Atenție către calitatea muncii
  • Atenție către satisfacerea clientului
  • Respectarea normelor de igienă
  • Orientare către răspundere
  • Îngrijirea pacientului