Ce este interviul de orientare?

Comentariile sunt închise pentru Ce este interviul de orientare?

Interviul este unul dintre instrumentele principale ale orientarii, putand fi utilizat, impreuna cu alte metode, in scopul realizarii interventiilor personalizate de orientare adresate adultilor.

In amanunt, premizele care caracterizeaza interviul de orientare sunt:

  • Prezenta unei probleme specifice (cum ar fi, de exemplu, lipsa unui loc de munca) a unei persoane, care se increde in competentele figurilor profesionale specifice pentru rezolvarea acestei probleme
  • Consimtamantul explicit al celor doua persoane care interactioneaza, prin care ambele se angajeaza reciproc sa garanteze atingerea obiectivelor propuse necesare pentru rezolvarea problemelor analizate
  • Obiectivul de a acorda sprijin persoanei in vederea schimbarii fata de situatia problematica si luarea de decizii
  • O logica bazilara opusa logicii interviului de angajare: in timp ce interviul de angajare are scopul de a identifica persoana cea mai indicata pentru un anumit rol, in cadrul orientarii scopul este de a transmite persoanei ideea ca exista mai multe locuri de munca sau roluri potentiale pentru aceeasi persoana.

In concluzie, se poate afirma ca interviul de orientare este considerat de obicei un instrument psiho-social utilizat pentru a ajuta persoanele in elaborarea propriilor alegeri, incepand cu colectarea exacta a informatiilor despre sine si despre propriul context socio-profesional.

Beneficiarii interviului de orientare: persoanele ocupate, femeile interesate sa se reinsereze pe piata muncii, somerii, muncitorii in mobilitate, detinutii la incheierea pedepsei, dizabilii, inocupatii.

Obiectivele interviului de orientare:

  • Imbunatatirea cunoasterii de sine prin intermediul discutiilor si confruntarii asupra experientelor, de exemplu prin probe de aptitudine sau datorita unor chestionare de relevare a aspiratiilor si asteptarilor personale;
  • Sustinerea constientizarii de sine;
  • A avea o imagine de sine mai realistica, deoarece acest lucru este esential pentru a obtine echilibrul emotiv;
  • Obtinerea de informatii despre piata muncii si profesii, astfel incat sa comparam informatiile obtinute despre sine cu realitatea spre care ne indreptam. In mod deosebit, se presupune ca pentru a lua o decizie eficace este necesara verificarea reprezentarilor profesiei sau a rolului pe care dorim sa il obtinem cu date concrete si de incredere de pe piata muncii. Interviul de orientare se configureaza, asadar, ca un instrument privilegiat de realizare a unei comparatii de acest gen si de evaluare coerenta a celor doua aspecte analizate (propria persoana si profesia pe viitor);
  • Dezvoltarea capacitatii de a decide;
  • A fi indrumati in luarea de decizii referitoare la propria experienta profesionala, realizand impreuna cu orientatorul un parcurs de elaborare a unei decizii. Alegerea profesionala este o decizie foarte importanta. Eficacitatea acestei alegeri poate fi marita prin cunoasterea unor caracteristici, cum ar fi interesele, motivatiile, asteptarile si valorile personale care, fiind colectate si elaborate de catre orientator, vor fi dezbatute impreuna cu persoana interesata. Este important sa intelegem ca procesul luarii de decizii trebuie sa aiba loc intr-o dimensiune bidirectionala, unde persoana trebuie sa aiba un rol activ si sa fie protagonista propriilor alegeri, chiar daca se afla sub indrumarea operatorului;
  • A primi sprijin in depasirea dificultatilor decizionale pe care le intalneste o persoana, mai ales in prezenta a mai multor posibilitati profesionale caracteristice situatiei actuale, care ingreuneaza elaborarea unei decizii;
  • A fi ghidati in luarea corecta de decizii, astfel incat sa se evite rezultatele negative (deciziile gresite, inclusiv consecintele negative ale acestora, se manifesta atunci cand persoana face o alegere gresita sau cand refuza o alegere corecta. Din contra, o decizie care duce la rezultate pozitive depinde de refuzarea unei alegeri gresite sau de luarea unei decizii corecte);
  • Promovarea unui proces de dezvoltare si maturizare personala si profesionala, aceasta fiind ipoteza principala pentru luarea de decizii valabile si pentru autogestionarea propriilor alegeri. Orice alegere corecta, de fapt, nu se bazeaza pe un proces mecanic, ci pe un parcurs individual complex.

Plus valoarea adusa de metoda interviului de orientare

La incheierea interviului de orientare, clientul se poate astepta, in mod realistic, sa fie capabil sa:

  • analizeze elementele care determina situatia in care se afla
  • elaboreze propria imagine de sine cu referire la caracteristicile importante ale propriei identitati personale, profesionale si extra-profesionale
  • se implice in luarea de decizii concrete, cu scopul de a face alegeri personale si profesionale corecte.